Alla inlägg under juni 2008

Av Kaka Fåni - 13 juni 2008 16:10


Köpt häckplantor, 20 st... för 59:- styck... 1.5m höga Thujor... Det svider HÅRT att veta att jag i April köpt 160 st. för 100:- st... som bara var c:a 1m höga... Gräma sej... DET är bara förnamnet...


---------------------------------------------------------------------

Skolavslutningför mitt Bonusbarn. Det var en superfin avslutning i kyrkan med sommarbön och psalmsång! Något som Stockholmarna i sin feghet slutat med för att inte stöta sej med invandrare... I vår kyrka blandades alla och tom. muslimerna var med i kyrkan utan problem! Så vad har ni i Stockholm för problem med kyrkavslutningar som är en SVENSK tradition sedan 100 år om inte mer?!


Hur i h-e kunde ni föräldrar gå med på att avsluta denna tradition pga. folk som valt att komma hit?! Jag tror de skäms lika mycket som jag att INTE få ta del av våra traditioner och att de (utan att ha bett om det!) har blivit skälet till att många som jag är förbannade för att de (även om det itne är dom som drivit på beslutet) sunkat ner avslutningarna och förstört våra traditioner! Jag tror inte att DE vill bära det oket för idiotbeslut av politiker i Stockholm!


(Bild från kyrkan kommer inom kort)

Av Kaka Fåni - 12 juni 2008 22:10


Hur kunde jag glömma filmsnutt numera ETT?! :-D Högtalarna, glöm inte högtalarvoymen på ;O)

Av Kaka Fåni - 12 juni 2008 13:55

Ett underbart ord bland flera; drygskåp


Ett ord som står för att någon är jobbig och dryg på alla sätt men varifrån kommer ordet, hur kom det till? Det skulle jag vilja veta.


Ett anat underbart och mycket användbart ord är: Orpon


Om man bara är lite arg på någon kan man säga " jälla orpon"


Är man mycket och enorm förbannad på någon kan man "vråla" ur sej: jälla orponballe


Jag har i hela mitt liv tyckt att jag stod över de flesta, jag svär nämligen inte, jag kan inte, det låter bara fånigt och faller inte naturligt i min mun. Natruligtvis kan jag säga både fan och jäklars men ... typ där är det stopp. Mina barn svär inte helelr då jag inte svär så nån nytta har väl mitt bristande ordföråd haft.


För att återknyta till att jag känt mej si så där lagom präktig över att inte svära så har denna präktighet över en natt förvandlats till att jag i stället är i klass med de värsta svärarna :-o


Orpon... det har jag alltid sagt och jag har alltid trott att det är ett påhittat ord, ett ord som inte finns, det ligger bra i munnen och går fort att säga om man blir lite små arg på någon.


Jag har använt det på ... hög som låg... idiotiska bilförare... polisen... lärare...


Efter 20 år av missbruk av ordet så fick jag veta vad det betyder och helt plötsligt föll jag ner till att vara lika svärandes som alla andra och kanske tom. lite värre ändå :-o


Små bajskulor i rumphåret... Fritt översatt så har mina ord som: Ditt jälla orpon.. betytt... Ditt jälla rumphårsbajs :-o


Insikten var lite smått skrämmande och efter 20 år av missbruk så är det betydligt svårare att låta bli ordet än vad jag trott! Det slinker ur mej ändå. Mitt ända hopp i detta är att det är ytterst få (hoppas jag verkligen!) som vet ordets verkliga betydelse.


Orpa väl :)

Av Kaka Fåni - 11 juni 2008 23:14

 


10 personer dör VARJE DAG pga. felbehanlingar inom sjukvården.


Skulle du våga åka buss med samma odds?

Av Kaka Fåni - 11 juni 2008 23:10


En minister som säger ”jag vill använda min tid effektivt och därför undviker jag att surfa och se på tv” ska inte ha ansvar för IT-frågor.


Bara en reflektion från 2006 =)

Av Kaka Fåni - 11 juni 2008 20:24


Kolla in detta, lovar att man skrattar så man håller på att dö. Spelar ingen roll om man kan engelska eller inte, ha högtalarna på!! ;O) Tack Birgitta!


En liten parantes till denna film är att den som filmar är son till han i mitten som står för det otroligt roliga skrattet.

Av Kaka Fåni - 11 juni 2008 12:30


I bland kan jag inte låta bli att spara och publicera artiklar som innehåller diverse uttalande som avspeglar våra beslutsfattares totala avsaknad av HJÄRNA.


Tyvärr hittade jag inte på artikeln där idioten Ask skriver och vurmar för Pedofilers rätt till att till 100% fungera som vanliga medborgare. Dvs. de får inte jobba inom skola och barnomsorg MEN på alla andra ställen ska ingen få ta reda på om de anställt en Pedofil. Tex. din son eller dotters fotbollstränare, scoutledare etc. etc.


Ledare från tidningen FaluKuriren 2007-07-24 Skriven av:

Hans Lindquist

http://www.dalarnastidningar.se/opinion/ledare/article215626.ece


Scoutförbundets ledning kräver - på förekommen anledning - att blivande ungdomsledare måste visa ett utdrag ur brottsregistret, så att det klart framgår att han eller hon inte dömts för brott med pedofil anknytning. Justitieminister Beatrice Ask (m) spjärnar emot. Det är bra att landets justitieminister intar denna, principiellt viktiga och inte helt populära ståndpunkt i den kommande debatten.


Ask menar att den som avtjänat sitt straff och sonat sitt brott ska ha samma rättigheter som övriga medborgare. Hon motsätter sig emellertid sådana förslag och menar istället, att den som avtjänat sitt straff och sonat sitt brott ska vara en i alla avseenden fri medborgare.

(vill du som läser detta att din dotter/son har en tränare som flera gånger dömts för sexuella brott mot barn, vill du verkigen det? Ask vill det i alla fall.// bloggens anmärkning i artikeln...)


Sedan sex år tillbaka gäller skall den, som söker jobb inom skola och barnomsorg, kollas i brottsregistret. Scouterna begär nu att sak samma ska gälla ungdomsledare i ideella organisationer. Justitieminister Ask är i båda fallen starkt kritisk och menar att den, som avtjänat sitt straff ska ha en andra chans.

(vill du som läser detta att din dotter/son har en tränare som flera gånger dömts för sexuella brott mot barn, vill du verkigen det? Ask vill det i alla fall.// bloggens anmärkning i artikeln...)


Scoutledningen befarar att pedofiler numera söker sig till kyrkor och ideella organisationer, sedan jobb inom barnomsorg och skola gjorts mer svårtillgängliga genom den obligatoriska kontrollen i brottsregistret. Otäcka tillbud har inte saknas. Katolska kyrkan i Sverige bad nyss om ursäkt offentligt för gamla pedofilbrott inom organisationen. Offentliga ursäkter och ersättning till offren har även förekommit inom katolska kyrkan i USA. Sexuella övergrepp mot minderåriga har förekommit inom Svenska kyrkan, Jehovas vittnen och säkert många, många fler organisationer, idrottsrörelsen icke att förglömma. Efter ett färskt fall med fällande dom inom scoutrörelsen gick svenska scoutförbundets ledning ut med kravet, att den nyssnämnda regeln om obligatorisk kontroll i brotts- och belastningsregistret ska utvidgas att gälla även tillträdande ungdomsledare hos ideella organisationer.


I vissa sammanhang måste skyddsaspekten alltid inkräkta på rättssäkerheten. Den som dömts för spioneri, terrorism eller vissa grova vålds- och vapenbrott kan inte anställas eller förbli anställd inom polis eller försvar. Här ges ingen andra chans. Även den, som inte överbevisats om brott, men som umgås i kriminella eller terroristiska kretsar brukar betraktas som säkerhetsrisk. Likaså den, som torgför extremt författningsvidriga åsikter och eller är medlem i samhällsomstörtande organisationer på yttersta höger- eller vänsterkanten.


Minderårigas säkerhet är också viktig, varför scouternas krav förtjänar att tas på allvar. Kravet på kontroll i brottsregistret bör emellertid modifieras. Dels bör kontrollen strikt inskränkas till pedofilirelaterade, fällande domar. Andra förbrytelser ska inte deklareras. Dels bör någon tidsgräns sättas. Mer än fem år gamla domar bör inte redovisas annat än vid återfall.


Rättssäkerhetens principer kolliderar här med skyddsaspekten. Därför är det bra att justitieministern för rättssäkerhetens talan mot dem, som tenderar att överbetona skyddsaspekten. Utfallet blir förhoppningsvis en hygglig kompromiss.


 


Av Kaka Fåni - 11 juni 2008 12:05


JAG HATAR MITT HÅR!



Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker bloggen?
 En vän
 Någon ur familjen
 En som råkat komma fel
 En tillfällig gluttare
 En återkommande gluttare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards