Alla inlägg den 20 juni 2008

Av Kaka Fåni - 20 juni 2008 21:31


Se på straffskalan här nere, vad de fick för att ha släckt en annan människas liv på grund av att de VALDE att köra bil onyktra.


Vilken förälder kan orka med dessa låga straff, kan någon göra det? Vem kan överhuvudtaget försvara dessa låga straff?


Marcus Norén. Han blev 7 år och hans liv är enbart värt 10 månader av instängdhet från den som mördade honom, 10 månader! Det är rena semestern.


En sak är säker, skulle något av mina barn bli dödat av ett ratfyllo och det blev något av dessa låga straff.... jag kan här och nu lova att jag kommer vänta på personen den dag han/hon kommer ut.


Dessa domar är ett hån mot offren som fick sina liv stulna och ett hån mot de anhöriga.


(Artikeln i sin helhet:

http://www.expressen.se/nyheter/1.1205300/offren-for-rattfyllorna )


Cecilia Lindholm älskade julafton - hennes födelsedag. Men ett rattfyllo släckte all lycka. - Vi lever med en livslång sorg, har mamma Anette sagt. I augusti 1992 dödades Cecilia av en berusad lastbilschaufför i Trångsund. Det var en varm sommarkväll. Efter middagen hemma hoppade Cecilia upp på cykeln för att åka till en kompis. Hon kom aldrig fram. En yrkesförare med alkoholproblem körde ihjäl henne. Straffet: fem månaders fängelse.


Erik Bergendahl skulle ha fyllt 14. I stället för födelsedagsfest fick familjen läsa domen mot rattfyllot som körde ihjäl honom. På kvällen 23 oktober 2001 var han på väg till sin innebandyträning. Samtidigt gav sig en 23-årig man i väg i en stulen Volvo. Han var stupfull. Han saknade körkort. Dödskraschen hördes ända hem till familjens Bergendahls hus. Föraren hade 1,7 promille alkohol i blodet. Straffet: två års fängelse.


Marcus Norén, 7, dödades sommaren 2002. Marcus och hans tvillingbror hade varit på skolavslutning i kyrkan i Finsjö. Marcus morbror har tidigare berättat:
- Jag var i min husvagn när jag hörde dunsen. När jag kom ut såg jag Marcus ligga på vägen. Sen kom Volvons förare ut ur bilen. Det stank sprit.
Föraren skrek:
- Jag såg inget. Jag tar mitt straff.
Föraren hade 0,6 promille alkohol i blodet. Straffet: tio månaders fängelse.


Matilda Lungström. Han har sagt att han drack tio burkar Åbro 7,3 och satt sig i bilen. Sedan körde han ihjäl Matilda Lungström, 18, från Munkfors. Frontalkrocken med bilen, där Matilda satt, skedde vid Sunne våren 2006. Efteråt sa föraren: - Det är mitt dåliga ölsinne som har ställt till det här. Matildas pappa Ulf har tidigare sagt: - Det går inte en dag utan att vi påminns om det som hänt. Föraren hade 1,35 promille alkohol i blodet. Straffet: fängelse i ett år och nio månader.

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker bloggen?
 En vän
 Någon ur familjen
 En som råkat komma fel
 En tillfällig gluttare
 En återkommande gluttare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards