Alla inlägg den 14 augusti 2008

Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 21:45


Alltså... jag väntade och väntade på att det skulle sluta ösa ner och bli uppehåll så jag kunde cykla ner till macken. Precis när jag var på väg att ta en taxi i stället så höll regnet upp och solen tittade fram. Snabbt som ögat krånglade jag ut cykeln ur garaget och susade i väg.


Hela vägen ner till macken så sken solen och jag kryssade glatt vidare mellan vattenpölarna. Handlade det jag skulle och lyxade till det med en Kabanoss med bröd och räka ;O)


Jag hann ungefär 150 meter från macken mot hemmet när himlens alla vattentunnor vältes över ända! Tog skydd under en gångtunnel och fiskade fram mobben för att ringa min lilla gube för att berätta om min ytterst klämda situation under bron... Då fick Tele2 för sej att läsa upp något lååångt om än helt kostnadsfritt meddelande och lagom till de sista meningarna så åt det upp den sista krämen i mitt batteri!


Jag väntade och väntade på ett uppehåll i regnandet eller åtminstone att det skulle regna LITE mindre, det skedde efter ett par minuter och jag fortsatte färden hemåt. Jag hann 200 meter så gick himlen från regntunnor till att öppna alla dammluckor och det fullkomligt vräkte ner!


Väl hemma var jag så himla blöt att jag plaskade fram, min väska i skinn såg mer ut som ett skrumpet droppande russin om än modell större. Håret slickat mot ansiktet och det droppade inte om mej, det rann. Mina skor kippade av vatten och mina strumpor kändes som våta skurtrasor.


Men... mina buskar trivs i alla fall och växer så det knakar :-)

 



Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 18:28

 


Blöt beskrivning på mitt "äventyr" fram och åter på cykel till macken kommer inom kort dvs. så fort jag TORKAT! :-E

Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 13:58


Jag har en egen personlig flod nedför mitt tak och om det inte slutar regna inom 10 minuter så... tar jag taxi till macken, kosta vad det kosta vill :)


Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 13:47


Nej trädet är intesuddigt, det är hastigheten på regnet som ger randigheten på bilden !!!!


Utan snus är jag nu förpassad till att vänta ut regnet innan jag kan cykla ner till macken och jag har nu väntat i... 2 timmar! och inte f-n slutar det regna och varje gång man tror det ska sluta så tar det fart igen! *sur* och ännu surare, bokstavligen!, blir jag om jag går ut!


Men buskarna växer och älskar vädret :-)


Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 12:15


Stressar i väg till BVC med lillkillen för hans 4-årskontroll och kommer naturligvis för sent så vi får vänta tills tiden efter. Vi blir alltså kvar i 2 timmar sammanlagt på Bvc i stället för 1 men, men, mitt fel så jag ska inte gnälla :-/


Jag har för länge, länge sedan insett att jag inte kan komma i tid hur mycket jag än försöker, det går bara inte. Ända alternativet att inte komma försent, vilket också är en insikt, är att jag kommer minst 30-40 minuter för tidigt. Helskumt men det är ett faktum.


Nåväl, när det är lillkillens tur så ska det börja med en syntest som han naturligtvis inte vill vara med om. Allt verkar gå bra ända tills de visar upp "piratlappen" han ska ha på ögat, då tar det tvärstopp och han låser sej och då är det inte lönt att ens tänka på att försöka...


Väga, mäta och svara på frågor via bilder går alldeles utmärkt medans jag får fylla i ett frågeformulär vilket måste vara skrivet av någon som inte kan göra frågeformulär... Alla frågor har tre till fem svarsalternativ och på flera av dessa uteblir det svar man förvänatar sej ska finnas dvs. det finns tre alternativ men alla tre är samma savr, de är bara skrivan med lite olika ord eller så är det svartvita dvs. antingen elelr men där ens svar ändå liker mitt i mellan beroende på sammanhang...


Exempel:


Hur är ditt barn när han/hon möter någon främmande?


Öppen och glad


Vill gärna hälsa


Öppen, glad, överdrivet påhängsen.


Ok, min son är inget av det där, han är blyg och avvaktande, alltså kan jag ju inte svara på den frågan eller hur?


Eller den här...


Hur är ditt barn när han/hon ska äta?


God aptit, äter allt


Matvägrar


Ehh hmm lillkillen är matglad med god aptit men bara vissa maträtter annars matvägrar han så hur ska man svara här då? Hur många barn äter allt föresten? Finns dom? :-o


Nåja, det gick bättre för lillkillen med det han skulle göra än det gick för mej med formuläret om vi säger som så... :)


Han ska kolla hörseln här under hösten och synen och börja träna talet hos en logoped men det tar troligast hab hand om så vi behöver ingen remiss. Han vägde ok, lite lätt kanske men inget alarmerande och har vuxit flera cm över sommaren :-) 17kg och 104 lång. Han ligger helt på normalkurvan för sin ålder trots att han faktiskt föddes prematur 2 månader för tidigt! Det är faktiskt lite av en bedrift! Han föddes ju nästan 2 kg lättare än andra barn och 1 dm kortare men nu är han ändå i kapp :-)  Man kan bara gissa hur himla stor han skulle ha varit i dag om han inte hade kommit för tidigt :-o

Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 00:20

 


1. Allt har ett pris. ”Kan inte” är samma sak som ”vill inte”. Allt har ett pris som du ibland inte är villig att betala.

2. Belöning sänker dig. Belöningar och beröm är inte av godo. De kan vara exempel på styrning som sänker din självkänsla. Se i stället till att din energi kommer inifrån dig själv.

 

3. Gnäll inte. Har du gjort ett dåligt val? Välj om i stället för att gnälla.

4. Låt energin komma fram. Se till att din energi kommer inifrån. När du söker en hjälpande hand finner du den alltid i slutet av din egen arm.

 

5. Se till att ta ansvar. Vrede betyder att du skjuter över ett ansvar som är ditt på någon annan.

6. Säg vad du menar. Tänk på att stress bara uppstår när du säger ”ja” och menar ”nej”.

Av Kaka Fåni - 14 augusti 2008 00:05


Jag vet en stycke tonårspojke som just nu har det hett om öronen efter lite eskapader han inte borde ha gjort och efter att ha hört vad den, förut så beskedliga pojken, hade hittat på så är mammans ilska befogad :-o Fyyyy på sej pojken!


Hur kan det komma sej att tonåringar oavsett vem det är förr eller senare börjar gnaga på den hand som föder den eller kanske jag ska skriva, gnaga på dess nerver för att slutligen hoppa runt som en elefant... ?


Det hända alla förr eller senare och de som säger att de aldrig haft problem under tonåren med sina barn... de är de största lögnare som finns alternativt har deras tonåringar varit så himla smarta (eller föräldrarna både blinda och lättlurade) så de har kunnat göra det som de vill, alla dumheter, utan att ha blivit ertappade...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker bloggen?
 En vän
 Någon ur familjen
 En som råkat komma fel
 En tillfällig gluttare
 En återkommande gluttare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards