Direktlänk till inlägg 30 juli 2008

Halva framsidan...

Av Kaka Fåni - 30 juli 2008 19:12


Observera en sak... detta är enbart halva... framsidan och allt dvs. varje hål för varje planta = grävd för hand... Men det kommer bli den snyggaste Thuja häcken någonsin :-) Kan någon tänka sej denna fullväxt och kanske nerklippt till c:a 3 meters höjd? =) Den är nu c:a 1.60 på sina ställen och har faktiskt växt över 2 dm! sedan April tack vare min frenetiska skötsel av den. Vill ni veta någon om att sköta Thuja häck så är jag snart expert! :-D


Följande har jag lärt mej den hårda vägen.


1. Kolla alltid toppen på plantan, är den böjd pga. att den stått illa på väg till affären/plantskolan, välj en annan. Risken är överhängande att toppen dör vilket jag fått erfara...


2. Stora plantor kanske så höga som 1.50 och priset är så långt så du knappast tror det är möjligt... Det finns oftast en anledning tex. att de är felkapade så att de har mycket lite rot kvar dvs. kapade så de har korta rötter. Kräver en väldigt noggrann skötsel med vatten då de tar lång tid på sej att "bo in sej" och har ytterst svårt att få tillräckligt med vatten så det räcker hela vägen till toppen. Inte sällan torkar toppen ut och dör om man inte är som skrivet... mycket generös och noga med vattningen.


3. Lägg ner en bevattningsslang en sk. "svettslang" längs din häck, kostar lite men gör underverk för häcken! Vattna (alltså lått "svettslagen" stå med vatten...)minst 3-4 timmar var annan dag om det är torrt och hett.


För er som inte vet vad en "svettslang" är så kan ni prova länken nedan för mer information. Tänk på att deras pris inte är det som gäller, det finns bra mycket billigare pris att hitta för denna typ av sklang. Kolla på Ica Maxi, coop forums trädgård, Plantagen etc.


http://www.willabtradgard.se/main/fullpost.asp?ArtID=30536&AvdID=181&Page=2&Show=1


4. Plantorna dricker även via stammen så om du har en planta som ser skröplig ut, vattna över stammen. Det mår föresten alla plantor bra av :-)


5. Hur planterar man? Här fick jag inga råd så jag lärde mej vart efter som och kom fram till att följande är bäst och ger strålande gröna friska plantor (i alla fall mina).

Ett hål som är snäppet djupare än plantans jordklump med sina rötter... och lämna ungefär 5-10 cm från klumpens kant till hålets kant runt om... Fyll hålet med vatten innan du sätter i plantan och lägg i ett spadtag jord i vattnet... stoppa ner plantan och fyll på med jord runt om... platta bara lite försiktigt och dränk jorden med vatten och låt det sjunka ner, fyll på med lös jord och det behövs... Klart. Står plantan i skuggan kan du vattna stammen och hela plantan också men tänk på att aldrig vattna på plantan om det är soligt för då kan bladen brännas!

C:a 45 cm mellan varje planta


6. Gå då och då runt och klipp av torkade blad och grenar men undvik att klippa toppen för gör du det är risken stor att plantan stannar i växten på höjden. Klipp bara toppen när du är nöjd med höjden.

Klipper man bort det dåliga så kan man snabbt se om det kommer nya torkade blad/grenar och fokusera lite extra med vatten på just dessa. Plantorna överlag verkar må bra av att bli av med "skrutt" blad och grenar.


7. Vatten, vatten, vatten och speciellt på de som står i mycket sol då de snabbare torkar ut än de i lite mer skuggiga områden.


8. Mer vatten :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaka Fåni - 17 augusti 2008 14:48

  Nu kommer det inte fler inlägg här utan jag håller på och flyttar över alla inlägg till följande adress:   http://kakafoni.wordpress.com     http://www.vildawebben.se ...

Av Kaka Fåni - 16 augusti 2008 23:40

  Del två... lilla hallen ink. stora klädskåpet där och bokhyllan mitt emot, brödburksbänken och bänken i hallen, sovrummet...skrot och åter skrot och massor med damm :-o 3 timmar, nu har jag bara 7 rum kvar, 2 badrum och tvättstuga och med denna ta...

Av Kaka Fåni - 16 augusti 2008 23:23

  Jag har sett att det finns lite olika topplistor här på Bloggagratis... och hur enkelt är det att bli med där... :-(   Mest kommenterad... Inte en chans, ingen kommenterar ju mina tröök (?) inlägg så där har jag varit med EN gång och då nästan sis...

Av Kaka Fåni - 16 augusti 2008 23:22

  Inget för den lättskämda att se på men... hur tusan gör han det här tricket? ...

Av Kaka Fåni - 16 augusti 2008 00:20

  Lillflickan har nu äntligen kommit in på gymnastik efter att jag har fått köa i över ett år. Hon vill så gärna gå på gymnastik men min egen glädje över att äntligen ha fått en plats till henne har nu börjat blandas upp med en massa oro.   Ja...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker bloggen?
 En vän
 Någon ur familjen
 En som råkat komma fel
 En tillfällig gluttare
 En återkommande gluttare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards