Alla inlägg den 9 december 2006

Av Kaka Fåni - 9 december 2006 21:41


Första "bloggen" jag hade var en dagbok 1998 som jag programmerade upp själv i HTML. På den tiden fanns det något som var poppis och kallades reloade. De flesta höll till på Passagens reloade. Blogg är alltså inget nytt utan något gamlat som plockats upp som nytt och hett.


Varför blev det hett nu och inte då? Då hade inte lika många Internet hemma eller ens en dator och datorer var svindyra och surfa med modem som man gjorde då kunde driva en till ruinens brant :-o


Vilka surfade mest och var flitiga på nätet, skriv dagböcker, fixade hemsidor etc.? Oftast vi som gick i skolan, antingen på någon eftergymnasial kurs på folkhögskolan eller på Högskolan. Där var Internet hett och gratis. Även vi som då bodde i mörkaste norrland, ångermanland och ännu längre ut var på G på Internet. Norrland hade på den tiden fått massor av pengar från EUför att bygga ut bredband.


Med andra ord satt jag 1998 och 1999 i Kramfors och hade över 2 mbit i min lägenhet medans södra Sverige nyss insett att modem och Internet fanns *S*


På den tiden rockade studenter och norrlänningar Internet sen kom sörlännningarna och förstörde hela skiten! Hoppas ni inser att den sista halvan i den meningen var ett skämt med en droppe allvar >:)


Alla vi "oldies" vet vad som förstörde Internet, det var de desperata singelsajterna som skulle göra par av alla och tjäna så mycket pengar som det bara gick och går... Internet numera får folk att tänka två saker, jaga singlar och söka information...


97-98 var det annorlunda och det var kul att lära känna nytt folk men ingen var på jakt så som alla verkar vara i dag utan tjusningen var att överhuvudtaget kommunicera med andra över det nya... Internet. Jag gissar att fler än jag saknar "DET" Internet mot det som finns i dag...

Av Kaka Fåni - 9 december 2006 21:28


 

(Jag har alltid haft hund men jag har aldrig lämnat bajset kvar på marken)

Barn kan få allvarliga skador av hundbajs
Det som göms i snö kommer upp i tö.
Och det luktar inte bara illa.
Enligt norsk professor kan hundbajset orsaka hjärnskador hos barn.

När snön smälter kommer hundbajset fram. Det är inte bara äckligt, det kan vara farligt också. Avföringen från hundar kan innehålla parasiten toxocara canis, en spolmask som i värsta fall kan göra barn blinda.


Arne Skorping, professor i parasitologi vid Bergens universitet, säger till Dagbladet.no att toxocara canis kan innebära svåra konsekvenser för ett barn.
- Om barn får i sig parasiten kan det leda till hjärnskador, astma, immunreaktioner, lever- och njurskador.
Dessutom kan parasiten orsaka ögonskador.
Enligt Skorping är toxocara canis vanlig hos hundar, speciellt hos valpar. Parasiten finns i hundens tarmar, där den lägger ägg som kommer ut med hundens avföring.

Tog bort ögon
- Förr tog man bort ögon på barn som fått i sig parasiten därför att man fruktade att det var en elakartad svulst, säger Jorunn Tharaldsen på norska Veterinärinstituttet till Dagbladet.no.
Tharaldsen säger att barn är speciellt utsatta för att få i sig ägg av spolmasken.
- Barn leker ofta i sandlådor och i jord som kan vara förorenat av avföring från hundar. Men de kan också få i sig parasiten om de blir slickade på munnen av en hund efter att hunden slickat sig i ändan.
Hundbajs som legat på marken en tid är farligast. Då har parasitens ägg utvecklats och det finns larver i avföringen.

Av Kjell Ekeberg

Av Kaka Fåni - 9 december 2006 20:49



Öhhh... Den här dagen har bara susat förbi, var en sväng på stan med ett av småbarnen och brände en si så där 2500 spänn på julklappar, typ leksaker. Fan så kul med leksaker! :-D Seg hela dagen efter att ha blivit väckt av satans hellmaskinen hitsänd av Lucifer! klockan 06 i går. Självklart blev det ett tekniskt fel och utryckning 02 på natten till idag också *himlar med ögonen* och de små, ja det gick upp 08, det har ju ingen skillnad på helg och vardag *pust*

Kväll. Barnen sover så jag ska nog se en film, käka nåt onyttigt och ta några öl, jag folköl, max 2, små barnen vet ju inte att det är söndag så de lär väl gå upp 08 igen *suck* Blir inga party, party här på ett par år *insikt*

Hmm eftermiddan, fick ett ryck och ville klä in hela huset i ljusslingor samt köpa så många tomtar, renar, granar och ja... allt med lampor som finns att uppbringa på Rustabutiken för att fylla hela trädgården. Min mega trista kille tänkte både på grannar och hmm *funderar* elräkning? Nä tror det var mest nåt i stil med "vad ska andra tro"

Jag struntar i "andra" och jag tyckte det skulle vara ROLIGT! med allt det där i trädgården. Nu har jag en relativt tråkig lampsak runt dörren, ett fönster och balkongräcket.... Ynkligt! :´-(

Ett himla under att jag fick sätta upp hoppmattan inomhus med skyddnät och allt utan att han pep :) Stor? Nja den är nog en 4*4 meter tror jag. Smög in ungarnas rutschbana för två dagar sen he he Den är roligare inne än ute när det regnar jämt. Försökte få in deras lekhus i plast också men alla dörrar var för smala och jag bara orkar inte ta isär det och sätta ihop det igen, huvva. Flickan på 3 hade en bra lösning, köpa ny mamma. Hon är smart hon, är den ny så kan jag få guben att säta ihop den så slipper jag och då det är vinter så kommer det inte vara helt omöjligt att få han att sätta ihop den inne. >:O)

Plan. Jag köper en lysande ren på måndag, nej två lysande renar och ställer den i trädgården om jag sedan köper en sak till om tre dagar och forstätter så där fram till Jul så tror jag att guben inte kommer säga nåt, han kommer vänja sej med en sak i taget alternativt så hinner de bli många innan han reagerar och då är det ju för sent! He he

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker bloggen?
 En vän
 Någon ur familjen
 En som råkat komma fel
 En tillfällig gluttare
 En återkommande gluttare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards